Vaarwens 1349 op 05-07-2024

1349 Gowin 10Een fervent  watersporter vaart weer...

Op deze bewolkte dag was Gowin onze vaargast, samen met zijn vrouw, zus, broer, zwager en schoonzus hadden ze de reis gemaakt vanaf Vinkeveen naar de Amsterdam Marina alwaar de Vaarwens op hun lag te wachten. Gowin is getroffen door de sluipmoordenaar en die houdt flink huis in zijn lichaam. Op de leestafel bij de huisarts vindt hij de brochure van Vaarwens en als fervent watersporter vult hij thuisgekomen gelijk de aanvraag op de website in.
.
Een prachtige impressie van dagschipper Yoni:
.
Het was lekker rustig op de weg dus mooi op tijd kwam ons gezelschap aan in Amsterdam. Na een kort welkomstwoord konden de trossen los en zette de vaarwens koers om de west om even bij Damen Shipyard te kijken naar alle schepen die hier gedokt liggen.
Hierna keerden we de steven om de oost richting Amsterdam Centraal. Intussen werd het gezelschap in de watten gelegd door boots Hanneke en leerling-boots Berni. Tevens was het zitje op het voorschip gevonden en daar de wind werd doodgevaren was het daar ondanks de bewolking prima toeven.
.
Via de oude houthaven en Amsterdam CS kwamen al snel de zee-reuzen - gemeerd bij de passagiersterminal - in zicht. De twee schepen van 300 meter per stuk achter elkaar gemeerd, blijft een imposant gezicht en onze Vaarwens is daar maar klein bij, maar de sfeer was groots aan boord. De rekenmachine werd nog even uit tas gehaald toen we zagen dat er een cruiseschip aan het bunkeren (tanken) was. Die 1500 ton brandstof, hoeveel zal dat wel niet kosten en krijg je daar ook zegeltjes bij? 😉.
.
Hierna was het tijd om de Oranjesluis te passeren want Gowin wilde graag het ruime sop op. Na een vlotte passage van de sluis en het passeren van de Schellingwouderbrug nam Gowin het roer over. Gelukkig had hij goed opgelet tijdens zijn vaarbewijs lessen en werd keurig de secundaire vaarweg genomen die ons naar het Markermeer leidde. Als een volleerd schipper bracht Gowin ons buitengaats en als we hadden gewild dan had hij ons zo naar het IJsselmeer gevaren. Maar varen maakt hongerig, dus het werd tijd om de steven te keren en het anker te presenteren in de baai van Durgerdam, alwaar er van een heerlijke lunch werd genoten. Intussen draaide de Vaarwens lekker achter haar anker en veranderde het uitzicht constant.
Tijdens de lunch bleek dat de hele familie iets met “bootjes” heeft en ze dan ook regelmatig de Vinkeveense plassen onveilig maakten. Toen ze de folder van Vaarwens bij de huisarts zagen, werd er meteen een vaardag aangevraagd en ingepland.
.
Na een verfrissend buitje werd het anker thuis gehaald en koers gezet naar Durgerdam. Opeens haalde Gowin zijn telefoon tevoorschijn… Er moest hier in Durgerdam een Geocaching punt zijn! Na een korte uitleg wat Geocaching is, hebben we druk gezocht naar het betreffende punt maar helaas niet gevonden. Maar niet getreurd, volgens Gowin moesten er nog meer punten op de route liggen waar we er zowaar een aantal van gevonden hebben met de bijbehorende vragen, sommige lagen zelfs midden op het IJ.
.
Onder het genot van een borrelplankje hebben we gewacht bij de Oranjesluis om weer naar binnen te schutten en samen met een solozeiler op een grote catamaran werden we weer naar het Amsterdamse gebracht. Via het kleine dokje van de Oranjewerf werd er koers gezet naar het bijzondere zijkanaal-K en Nieuwendam.
Intussen was het moment alweer aangebroken om terug te keren naar onze thuishaven, tijdens het passeren van de NDSM-werf hebben de dames van het gezelschap alvast de NDSM-kraan uitgekozen voor hun volgende meiden uitje…
Na het aanmeren was het moment van afscheid aangebroken. Gowin, het was een waar genoegen om jou en Marja, Ellen, Inge, Frans en Rene aan boord te hebben.
Navigare Necesse Est

Vaarwel Gowin

Auteur Vaarwens / Yoni

Reactie van vaargast Gowin:

Beste mensen van Team Vaarwens,
Hierbij laat ik jullie weten dat ik van deze bijzondere vaardag heb genoten.
Een fijn ontvangst en een super verzorging door Haneke, Bernie en Yoni.
Jammer dat de zon ontbrak, dat had deze dag nog mooier gemaakt.
Het verslag van Yodi is zo mooi geschreven, dat je er een brok van in je keel krijgt. Het is alsof hij mij al jaren kent.
Wat een Kanjers en wat mooi dat deze stichting dit mogelijk maakt.
Een hele waardevolle herinnering voor ons aan deze mooie dag. Dankjewel hiervoor.

Een vriendelijke groet,
Gowin Roos

Dagschipper Yoni en boots Hanneke voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor