Vaarwens 1350 op 08-07-2024

Samen een mooie dag beleven, met gezin en vrienden1350 Rene 10

Vandaag vaart de Vaarwens voor René (geb. 1948) die deze dag gaat genieten samen met zijn echtgenote Corrie, dochter Nicole (de organisator van deze dag) en haar partner Ronald en hun zoon Chris. Ook hun vrienden sinds vele jaren Henk en Ria varen vandaag mee. René heeft longemfyseem, waardoor zijn longen hem steeds meer in de steek laten. De crew van vandaag is René (ja ook René maar dan een andere) de schipper, Marleen, aspirant vrijwilliger (vandaag voor de 2e keer mee) en Harrie als boots.

Een mooi verslag geschreven door boots Harrie:

Vandaag zijn we met 3 vrijwilligers en dat maakt de voorbereiding van deze dag wel wat makkelijker. Maar toch veel tijd werd ons niet gegeven, want kwart voor 10 melden onze gasten zich al. Een vrolijk gezin loopt ons tegemoet en wij halen René op met de rolstoel. Iedereen heeft zin in deze dag en het weer is ons ook gunstig gezind zo te zien.

Eerst het reguliere overleg en de instructies voor de dag en dan de moeilijkste keuze van vandaag. Waar gaat de tocht naar toe? Schipper René legt meerdere keuzes voor met wat accenten zo hier en daar, waaruit je toch een bepaalde voorkeur zou kunnen afleiden. En …. het wordt de Zaanse Schans, wat altijd een goede keuze is. Het is een mooie route, we passeren een sluis en meerdere bruggen. Bovendien worden we bij de houtzaagmolen Het Jonge Schaap altijd enorm gefaciliteerd door de vrijwilligers daar. We mogen daar afmeren wat verder niemand mag en men staat altijd meteen voor ons klaar om uitleg te geven over de werking van de molen.

Dus trossen los en de haven stuurboord uit richting Voorzaan. Iedereen geniet van de koffie en het heerlijks wat wordt geserveerd en ondertussen legt ieder op zijn eigen manier uit wat er langs het water allemaal te zien is. Het is elke vaardag weer bijzonder. Samenzijn met z’n allen, even niet de zorgen van alledag en op het water zijn geeft toch altijd een heel ontspannen sfeer. Dat in een mooi verslag verwerken en de kern van zo’n sfeer treffen is zo ongeveer nog het meest ingewikkelde.

Snel wordt de stuurstoel al bezet door kleinzoon Chris, die laat zien dat er een perfecte stuurman in hem schuilt. We hebben genoten van zijn stuurmanskunsten, maar wellicht is het toch beter dat hij eerst zijn VWO gaat afmaken. Iedereen is wel trots dat hij dat gaat doen.

Soepel passeren we de sluis en de bruggen en vóór 12 uur meren we af bij de molen. Iedereen is van de partij bij de rondleiding met René voorop en ondertussen bereiden Marleen en Harrie de lunch voor. Nou die gaat er wel in, varen maakt hongerig. Alle borden leeg! Daar worden wij als Vaarwensvrijwilligers erg blij van.

De terugweg wordt aanvaard en tijdens de gezellige gesprekken wisselen de onderwerpen zich in snel tempo af. Van hoe het is enig kind te zijn (er zijn er onder ons met ervaring), tot opgegroeid in een groot gezin (ook daar is ervaring mee). Het leidt tot veel hilariteit en herkenning. De ene herinnering lokt de andere uit, het is dan altijd een gezellige boel zo op de vaarwens.

We pikken nog even een romantisch momentje mee bij de “Kissing Puppets” bij de Hempont en zijn hierdoor ook in staat om mooie plaatjes te schieten. Omdat we vroeg zijn doen we nog een rondje langs het Centraal Station en de mooie woonboten in zijkanaal K.

Moe maar voldaan meren we weer af in de thuishaven met nog het maken van de groepsfoto als afsluiting. Het was een topdag lieve familie en vrienden. Wij als vaarwensers hebben enorm genoten van jullie gezelligheid en plezier.

We wensen jullie toe dat er nog vaker dit soort mooie momenten voor jullie zullen zijn.

Vaarwel René

Auteur Vaarwens / Harrie

Reactie van de familie Nijssen:

Beste stichting Vaarwens,

Wij willen jullie hartelijk danken voor de onvergetelijke mooie en bijzondere dag.
Wij hebben met elkaar zo genoten.
En in het bijzonder mijn ouders, mijn moeder was zo blij dat ze even niet de zorg had maar echt kon genieten.
In één woord fantastisch!

Lieve groet,

Fam. Nijssen

Dagschipper René en bootsen Marleen en Harrie voor hun inzet
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers