Vaarwens 1351 op 09-07-2024

Kracht doet leven1351 Krista 10

Schipper Anita en Boots Lucas werden de dag hiervoor gevraagd of zij konden varen voor een spoedwens. Natuurlijk werden de agenda's aangepast om deze dag mogelijk te maken. En zo zitten we dinsdagmorgen op tijd aan boord om onze vaargasten te ontvangen.

Om kwart over tien komt de ambulance van Stichting Ambulance Wens met een volgauto met familie het parkeerterrein van het Kraanspoor op rijden. Chauffeur Willem en verpleegkundige Wietske laden geroutineerd de gasten uit vanuit de ambulance en dat zijn onze vaargaste Krista (geb. 1953) en haar man Robert en kleindochter Pi(e)pa, 6 jaar en dapper. De rest is gevolgd met de auto, 2 dochters en nog een kleindochter Jasmijn, wel wat ouder, al 16. Allemaal om oma te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Ook is er nog een zoon, maar die is verhinderd vanwege een bezoek aan het buitenland.

Krista ligt op brancard en het gehobbel op de brancard over de nieuwe bestrating is pijnlijk, maar we kunnen zien aan haar ogen dat ze heel veel zin heeft om te gaan varen. De familie neemt direct de boot in beslag en voelt zich meteen thuis. Na de gebruikelijke welkomwoorden van boots Lucas worden de trossen losgegooid en koers gezet naar Muiden.

Voorspeld is dat de dag warm en broeierig wordt met Code Oranje aan het eind van de dag. Voor de Oranjesluizen wordt er nog even gezwaaid naar de zoon van boots Lucas die met zijn sleepboot op de Oranjewerf ligt.

Onderweg is er tijd om te praten over het leven en over ziek zijn. Krista heeft na het grootbrengen van haar kinderen besloten om haar hart te volgen, en haar hart lag in Afrika waar ze samen met Robert vele projecten gerealiseerd heeft in Oeganda, waterputten, huizen en sanitaire voorzieningen. In het begin van dit jaar is ze ondanks haar ziekte nog in Oeganda geweest. Ze praat erover met een twinkeling in haar ogen. Varen en ons doel, Muiden, is ook iets waar ze vol van was.

In Muiden liggen we op een toplocatie, net voor de Groene Draeck en naast het Muiderslot. We kunnen het schip van prinses Beatrix bijna aanraken vanaf de boeg. Iedereen bewondert het lak- en schilderwerk van deze Lemmeraak. Jammer dat Bea er zelf niet is. Iedereen geniet van, de heerlijke lunch van de Hema, die door het hele team, familie, Wensambulance en Vaarwens geserveerd wordt op alle tafels. Bedankt KNZ&RV Muiden voor de prachtige ligplaats.

Op de terugreis krijgt Krista de vraag om het roer over te nemen. Eerst is er een kleine aarzeling maar omdat ze vanuit de rolstoel op de stuurlift alles prima kan overzien, is de aarzeling snel verdwenen. Getooid met de kapiteinspet stuurt Krista het schip ervaren om Pampus heen. Het wordt helemaal een feest wanneer dochterlief Liza de radio aanzet en iedereen meezingt en danst op "Ik heb stiekem met je gedanst, van Toontje lager. Dat zal wel iets te maken hebben met temperament, ze woont met haar dochter Pipa in Spanje, maar verblijft in Nederland gedurende de ziekte van haar moeder.

Op het voordek, met dit weer, de beste plek om te spreken over de zware situatie waar deze familie zich in bevindt, is er ruimte om de zorgen te bespreken. Het is niet gemakkelijk en deze ziekte is niet eerlijk en zelfs niet te overwinnen. Hoe ga je daar mee om en hoe zie je de toekomst? Mooi is het dat je daar over kunt spreken, ook al ken je elkaar nog maar net.

Voor Durgerdam geeft Krista het roer over om bij te komen op de brancard. De temperatuur is erg gestegen maar voor haar prettig want ze heeft het snel koud. De temperatuur wordt zelf tropisch, warm en benauwd. Dat belooft wat voor het einde van de middag, code Oranje en die heeft niets met voetbal te maken. Na de Oranjesluizen is er ruimte voor zijkanaal K, weer zwaaien naar de zoon van Lucas op de En Avant 30 en daarna vergapen aan de mooie woonboten in Nieuwendam. En natuurlijk ook, de mooie boot waar Anita op gewoond heeft.

Toen was de energie wel op, het is een lange dag maar iedereen heeft heerlijk genoten van de dag op het water. De Vaarwens heeft het weer goed gedaan en Krista en haar gezin willen dit morgen nog wel een keer. De Vecht op en verder. Het is weer een voorrecht om samen met de Ambulancewens collega's een mooie dag te verzorgen voor een sterke vrouw met een heel nare ziekte.

Krista het ga je, en jouw familie, goed en nog meer kracht toegewenst.

Vaarwel Krista

Auteur Vaarwens / Lucas

Dagschipper Anita en boots Lucas voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag