Vaarwens 1353 op 11-07-2024

Voor Pampus1353 Ton 10

Deze wens is met spoed aangevraagd voor Ton die samen met zijn vrouw Elly,  dochter Manon, schoondochter Daphne en kleinzoon Ylano de vaardag komt beleven. Het afgelopen najaar werd er kanker bij hem gediagnosticeerd die onbehandelbaar bleek te zijn. Het ziekteproces gaat snel en Ton had nog 1 wens: Pampus zien. Hij is hier nog nooit geweest. De keus voor deze dag was dus geen discussiepunt. Ton verblijft sinds een kleine 3 weken in een hospice in zijn woonplaats Hilversum.

Tijdens deze dag werd Elly, zijn vrouw, gebeld door de verpleegkundige van het hospice, om te zeggen dat Ton bij terugkomst een andere kamer zou hebben. Eentje op de begane grond i.p.v. op de eerste verdieping, waar hij nu zijn kamer heeft. Het fijne van de nieuwe kamer is het hebben van een eigen terras, waar Ton fijn zijn sigaartje kan roken. Richting Pampus, dus door de Oranje sluizen. Bij aankomst bij de sluis leek het wel hoogseizoen, zoveel boten lagen te wachten om geschut te worden. Gelukkig stuurde de sluiswachter van dienst ons naar de meest stuurboord gelegen sluis. Voor ons werd die in werking gesteld. Voel je dan maar eens geen VIP!

Halverwege de vaartocht naar Pampus kwam de NOS toren in zicht. Hoe leuk voor de Hilversummers om vanuit deze positie hun iconische toren te zien.

Bij Pampus was het druk in de haven, maar na een half uurtje ronddobberen kon de Vaarwens veilig vast gelegd worden. Ton gebruikte deze tijd om even zijn ogen dicht te doen. Heel verstandig! Zo had hij weer wat energie om van boord te gaan, iets wat hij per se wilde. Hij had zich ook erg op zijn sigaartje verheugd dat hij daar zou roken. Na de lunch gingen ze met z’n allen van boord. Ton in een rolstoel voorop. Iedereen was bij terugkomst onder de indruk van alles wat ze gezien hadden. Elly kon ook even alles loslaten. Hoe fijn voor haar, na lange tijd fulltime mantelzorger voor Ton te zijn geweest. Ze vertelde trots en enthousiast dat ze, nadat Ton naar het hospice was verhuisd, en het bed dus uit de kamer weg was, ze een nieuwe eetkamertafel had besteld, en helemaal zelf, zonder hulp, in elkaar had gezet. Super natuurlijk!

Dat de zorg voor Ton door Elly zo goed gegeven kon worden kwam door haar werkachtergrond in de zorg. Ze vertelde dat ze op latere leeftijd alsnog haar diploma in de zorg had gehaald. Chapeau!! En wat dat werken ook bijzonder maakte voor haar; Manon, hun dochter ging in dezelfde zorginstelling werken. Zo moesten ze regelmatig niet alleen het werk overdragen, maar ook de dochter van Manon, Elly haar kleindochter. Zo werd dat oppas probleem opgelost.

Sinds plm. 2 jaar is Elly gestopt met het werk in de zorg, maar bij het zien en beleven van de zorg voor Ton, ‘gaat het toch wel weer kriebelen’ volgens haar. Het werd weer tijd om richting de Marina te gaan. Op de terugweg heeft kleinzoon Ylano een stuk mogen sturen. Wat deed je dat super!

Halverwege moest er natuurlijk even langs het voormalige zendschip “Veronica” gevaren worden, evenals langs het voormalige REM eiland. Nostalgie ten top voor de oude garde aan boord. Ylano kreeg, vlak voor vertrek, nog een lekkere, warme Vaarwens muts van zijn oma. Stoer stond die! (En laat de kou nu maar komen voor hem). Aangekomen bij de Marina stond  Vaarwens collega Erica met haar zoon en 2 klasgenoten op ons te wachten. Deze jongens zouden, als maatschappelijke schoolopdracht, de Vaarwens laten blinken. Wat een nuttig en leuke schoolopdracht.

Moe van alle indrukken werd Tom de ambulance ingeschoven. Klaar om de file in te gaan. Ton, Bert en ik hopen dat je nog van veel sigaartjes mag – en kan genieten in je nieuwe kamer met terras. Wij wensen jullie veel steun en liefde bij – en met elkaar in de komende periode. Het ga jullie goed.

Vaarwel Ton!

Auteur Vaarwens / Berthie

Dagschipper Bert en boots Berthie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van deze vaardag