Vaarwens 1354 op 14-07-2024

Net zo handig met een schip als met een rolstoel…1354 Freek 11

Een mooi verslag geschreven door schipper Wouter:

Rond 11:30 arriveren onze gasten op eigen gelegenheid bij het Kraanspoor. Onze vaargast uit Amstelveen is 100% helder van geest maar vanwege aangeboren hersenletsel volledig gebonden aan zijn elektrische rolstoel. Daar scheurt hij in zijn Ajax shirt mee rond alsof hij Max Verstappen zelf is! Tussen de paaltjes door, over de smalle steiger, even een 180 graden U-turn en voordat wij hem kunnen bijhouden, staat hij al klaar bij de loopplank. Gretig om aan boord te gaan voor een spannende dag…

Onze vaargasten van vandaag kijken vol ontzag naar dat imposante gele gevaarte, niemand had van tevoren verwacht dat het schip zo groot is. Nadat de schipper de loopplank horizontaal heeft gelegd rijdt onze vaargast keurig naar een mooie plek in de kuip van de Vaarwens, inparkeren is geen uitdaging meer voor hem.

Terwijl boots Ingrid een kopje koffie en thee verzorgt, houdt schipper Wouter een welkomstwoordje. Het gezelschap bestaat verder uit zus Guusje vergezeld door vriendin Julia, nicht Peggy, nicht Eva en vriend Julius en buddy & goede vriend Thomas.Zus Guusje heeft gisteren een surpriseparty gehad voor haar 18e verjaardag. Vandaag wordt dit ook nog even aan boord gevierd met een prachtige taart.

Bij de aanvraag was al aangegeven dat onze gast dolgraag een keer naar Pampus wil varen. Gezien de windverwachting zal dit voor sommige gasten een spannende uitdaging worden…Trossen los en gaan! Het is in de kuip van de Vaarwens al direct een gezellige boel. Thomas gidst veel in en rond Amsterdam, dus hij kan prachtig vertellen over de vele gebouwen die te zien zijn langs het IJ. Bij het passeren van het CS wordt er nog een boomlange kerel gespot in een prachtige trouwjurk, compleet met kinderwagen. Vanaf de Vaarwens wordt een mooi saluut op de scheepstoeter gegeven aan de vrijgezellengroep. Terwijl de Vaarwens opstoomt richting de Oranjesluizen passeren we het grote cruiseschip Seven seas Voyager dat gemeerd ligt aan de IJ-haven.

Bij het oproepen van de sluis via onze marifoon klinkt het ondertussen zo bekende: “Vaarwens kom maar door hoor, de Zuidersluis staat klaar voor u”. Wat is deze medewerking toch fijn op zo’n drukke dag. Na het binnenvaren van de sluiskolk worden de sluisdeuren achter ons gelijk gesloten en kan het schutten beginnen. Vanaf het IJ-meer wordt het door de stijve bries die er staat een beetje knobbeliger op het water. Gezellig veel zeilboten varen met ons mee op, en de gasten die plaats hebben genomen op de kussens op het voorschip krijgen een spray van het buiswater over zich heen.

Vaargast rijdt in de kajuit naar voren op het liftplateau, hierdoor zit hij op de mooiste plek voor het uitzicht. Pampus doemt al op in de verte, en aan de kim kunnen we zelfs Almere zien. De zon schijnt volop deze mooie watersportdag. Omdat de rolstoeltaxi al is geboekt, hebben we vandaag iets minder tijd om daadwerkelijk aan te meren op Pampus. De wind was ook aan het aantrekken, zodat we besluiten om na het ronden van Pampus weer snel het beschutte water in Amsterdam op te gaan zoeken. Al varend wordt er genoten van de uitgebreide lunch, die boots Ingrid met hulp van Peggy (hartelijk dank hiervoor Peggy!) op tafel heeft getoverd.

Guusje vindt het leuk om even het roer over te nemen. Net geslaagd voor haar rijbewijs valt het haar de eerste mijlen even tegen dat een schip toch iets anders stuurt dan een auto, maar ze heeft de smaak al snel te pakken. Na het passeren van de Schellingwoude brug krijgen we van de sluisplanning wederom een vipbehandeling. We worden geïnstrueerd om de lange rij wachtende pleziervaarders aan de remming te passeren en gelijk als nummer één de Noordersluis in te varen. Achter de Vaarwens wordt de hele sluiskolk volgepropt, maar wij liggen weer als een vorst. Na het verlaten van de sluis brengen we nog een bezoek aan Nieuwendam, de oase van rust aan het Vliegenbos in Noord.

Terugvarend richting Marina wordt ons door Thomas weer veel verteld over de vele bezienswaardigheden aan de wal. Weer bijna bij onze ligplaats aangekomen vragen we aan onze gast of hij er al genoeg van heeft. Hij maakte duidelijk dat we nog niet mogen stoppen. Aangezien de rolstoeltaxi nog niet is gearriveerd, vragen en krijgen we bij Meldpunt Haven nog toestemming om even de Mercuriushaven in te mogen varen. Vanaf de monding kunnen we gelijk al een imposante bulk-carrier van ruim 200 meter afgemeerd zien liggen. Vol verwondering wordt er omhoog gekeken naar de vrije val reddingsboot hoog in de lucht.

Eva wordt uitgenodigd om ook even te voelen hoe het voelt om te sturen, dus er wordt van stoel gewisseld met de schipper. Dit brengt Peggy op een idee, wat zou het leuk zijn als onze vaargast ook nog even kan sturen…Het past net aan met de grote rolstoel, stuurplateau omhoog en daar gaan we. Een grote grijns verschijnt op het gezicht van onze gast. Ondanks zijn beperkte armbeweging wordt met heel veel gevoel voor sturen de Vaarwens in een sierlijke bocht rond gegooid. Petje af, alsof hij het nooit anders heeft gedaan!

Ondertussen heeft de rolstoeltaxi gebeld dat hij bijna arriveert bij onze ligplaats. Zo komt deze prachtige vaartocht tot een einde. Met net zoveel souplesse als tijdens het besturen van de Vaarwens rijdt onze gast weer de loopplank af. Bij de taxi nemen we afscheid van deze warme vriendengroep, we hebben allemaal genoten.

Vaarwel vaargast!

Auteur Vaarwens / Wouter

Reactie van Peggy:

Als eerste heel veel dank aan Stichting Vaarwens voor het faciliteren en organiseren van deze zeer complete uitstekend verzorgde vaardag. Ook de  hapjes, drankjes en uitgebreide lunch werden zeer gewaardeerd!

Daarnaast willen we Wouter en Ingrid  persoonlijk bedanken voor de hartelijke ontvangst en de gezelligheid en gastvrijheid die we hebben mogen ontvangen.

Ze hebben ons een onvergetelijke dag bezorgd en het mogelijk gemaakt om mooie en waardevolle herinneringen te creëren.

Namens de Vaargast & Co.

Dagschipper Wouter en boots Ingrid voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van deze vaardag
Amsterdam Marina/ Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats