Vaarwens 1363 op 26-07-2024

Een mooie dag vol positieve energie 1363 Denice 10

Onze vaargast vandaag is Denice (geb. 1986). Denice komt met haar man Jannick en dochtertje Julia (2,5 jaar). Ook haar ouders (Fred en Edith) en schoonouders (Gerrit en Wilma) komen mee. Je kan dus wel zeggen dat de mensen die het dichts bij staan wel mee zijn.
Denice kreeg in december 2022 de diagnose van die vreselijke ziekte. Baarmoederhals kanker in dit geval. Haar dochter Julia was toen nog maar 10 maanden. Dan stort je wereld toch helemaal in. Maar Denice is sterk. Een operatie en bestraling volgden maar daarna bleken er uitzaaiingen achter de borst te zitten. Dit is heel bijzonder. want tussen die 2 plaatsen is alles schoon. Chemo om de 3 weken volgden en daar ben je vervolgens iedere keer weer een week heel erg ziek van. Nu nog 1x chemo waarna de immuuntherapie gaat volgen.

Maar vandaag voelt Denice zich goed en daar zijn we allemaal heel erg blij mee. Verder is Denice een bijzonder positief mens die er alles voor over heeft om er nog zo lang mogelijk voor haar familie, en haar dochtertje in het bijzonder te zijn.

Door de afsluiting van de Zeeburgertunnel begint de vaardag vandaag een uurtje later. Onze gasten komen van ver. Raalte en het hoge noorden en verre oosten (van Nederland in dit geval).
Ondergetekende en bootsen Ada en Inge zijn voor 10 uur aan boord en maken de Vaarwens vaarklaar en halen de broodjes bij de HEMA. Ook cameraman Jaap is er al. Hij gaat in overleg met de stichting en de familie een promotiefilm voor de stichting en dus ook een blijvende herinnering voor de familie maken.
Even voor 11 uur zien we onze gasten al aan komen lopen en we haasten ons de kant op om ze welkom te heten. Alles is nog nat op de steiger, maar het belooft een mooie dag te worden. Tijdens de koffie/thee en lekkers vertellen we over de stichting en de boot en vragen we waar de “Reder voor die dag” heen wil. Er kan immers maar één de echte baas zijn tijdens een vaarwens en dat is onze vaargast! De keuze valt op de Zaanse Schans en daar zijn wij het helemaal mee eens, want we zijn toch een uurtje later vandaag. Snel de trossen los in de hoop de spoorbrug van 12.25 uur te halen. En dat is gelukt dankzij de super medewerking van de Wilhelminasluis en de bruggen over de Zaan. Onderweg hebben we al genoten van de lunch die door Inge en Ada is klaargemaakt. Onze gasten komen immers van ver en waren al heel wat uurtjes onderweg, dus die broodjes gingen er wel in.
Groot voordeel is dan natuurlijk dat we bij het Jonge Schaap meteen de wal op kunnen. Heel indrukwekkend als de molen vol gas aan het zagen is. Na ongeveer 3 kwartier aan wal op de sprookjesachtig aandoende Zaanse Schans gaan we terug aan boord om terug te varen richting Amsterdam. Het is prachtig om te zien dat de kleine Julia haar verlegenheid nu helemaal overwonnen heeft en het zelfs even aandurft om achter het roer plaats te nemen nadat haar opa, vader en moeder het goede voorbeeld hebben gegeven.
Even na half 3 draaien we het Noordzeekanaal weer op en zetten we koers naar de “Kissing Puppets” nabij de Hempont. Bij deze bijna10 meter hoge Delfts Blauwe beelden langs het Noordzeekanaal kan je geweldige foto’s maken, helemaal vanaf de Vaarwens, zie https://kissingcoupleamsterdam.nl/
We draaien nog even de Coenhaven in om vervolgens terug te gaan naar de ligplaats. Het einde van een verrassende mooie en positieve dag.

We nemen afscheid van een geweldige familie. Wat een positieve instelling heb jij Denice. Daar zijn wij zeer van onder de indruk. We hopen dat de immuuntherapie jou nog heel veel tijd geeft om samen te zijn met jouw familie, vrienden en met die ontzettend lieve Julia. Dat verdienen jullie allemaal, want jij bent zo’n bijzondere vrouw!
Vaarwel Denice,

Auteur Vaarwens / René

Reactie van ouders Edith en Fred:

Vandaag waren wij te gast op "De Vaarwens" waar onze dochter zich voor had opgegeven. Als familie hebben we dit samen met haar en haar gezinnetje mogen meemaken. We hebben dit als heel bijzonder ervaren. Wat hebben wij genoten van jullie gastvrijheid en fantastische begeleiding. Het was een dag met een lach en een traan, maar vooral een geweldige herinnering. Nogmaals hartelijk bedankt!!
Lieve groetjes Edith en Fred.

Reactie schoonouders Gerrit en Wilma:

Hierbij willen we jullie allen hartelijk bedanken voor deze bijzonder mooie vaarwens die we samen met Denice, Yannick en Julia en de ouders van Denice hebben mogen beleven.
Het was een hele bijzondere ervaring met zoveel liefde en hartelijkheid en dit allemaal door vrijwilligers gerealiseerd. Fantastisch!

Groet: Gerrit en Wilma

Dagschipper René en bootsen Ada en Inge voor hun inzet.

Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens.

Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Denice 100
Denice 105