Vaarwens 1364 op 30-07-2024

Zeelucht en kotters 1364 Dhr Bal 10

Onze vaargast vandaag is de heer Bal (geb. 1935), die samen met zijn zoon Gerrit en zijn dochters Coby, Marga en Corine de vaardag komt beleven. Meneer Bal heeft een niertumor en last van hartfalen. Stichting Ambulance Wens (SAW) heeft de wens aangevraagd en die verzorgen ook het vervoer. Vandaag met de vrijwilligers Ben en Sjoerd. SAW (Vanessa Schrijn), dat hebben jullie goed gedaan: meneer Bal heeft volgens mij echt de dag van zijn leven gehad!
 Meneer Bal wordt trouwens al heel snel Flip en ondergetekende en Flip hebben een enorme klik. Dat hebben zeelieden onderling soms zomaar.

Het is even voor 9 uur als Françoise en ik op de Vaarwens komen om het schip klaar te maken voor de vaarwens van vandaag. Het belooft zo’n beetje de mooiste dag van de zomer te worden, dus we zetten alles open en de ventilatoren klaar om het een beetje aangenaam te houden voor de gasten.

Even na 10 uur komt de wensambulance aan bij de Vaarwens met Flip, zoon Gerrit en dochter Coby. We gaan aan boord en bespreken de mogelijkheden voor de dag. Al snel wordt duidelijk dat Flip van zijn 14e tot zijn 27e heeft gevaren op de visserij. Op de SCH 40 (Castor). Als duidelijk wordt dat een tocht naar de Vissershaven in IJmuiden mogelijk is met misschien ook wel een kijkje buiten te pieren met dit prachtige weer, is Flip helemaal om. Als dochters Marga en Corina even later aan boord komen, gooien we snel de trossen los, want naar IJmuiden toe zijn we toch wel even onderweg. Het welkomstpraatje komt onderweg wel, want SAW vrijwilliger Sjoerd heeft zijn vaarbewijs en wil graag varen. Dat geeft mij dus veel vrijheid. Dank je wel Sjoerd.

De tocht naar IJmuiden toe verloopt voorspoedig en als ik iemand ooit de Vaarwens boost heb zien krijgen, dan is het Flip wel. Geen vermoeidheid meer, maar energie voor 10! De brancard hebben we op het achterdek geparkeerd en de hele vaartocht niet meer gezien, terwijl dat toch niet voorzien was. Ook het bankje op het voorschip behoort tot het domein van Flip en zijn dierbaren.

Voor de sluizen genieten we van de lunch die Françoise onderweg heeft klaargemaakt, zodat we optimaal kunnen genieten van de tijd op het zoute water. En dat hebben we gedaan! Via de bulkcarriers bij Tata (Hoogovens) en het Noorderkanaal naar buiten. Eenmaal op zee even een stukje de Noord in richting Den Helder (vlak zeetje en helder zicht) en vervolgens terug om de vissersschepen te bekijken in de Haringhaven en Vissershaven.

Als kers op de taart liggen daar, naast alle andere schepen, 2 Scheveningse vissersschepen. Hoe mooi kan een dag zijn?! En hoeveel herinneringen komen er dan boven! De schutting terug verloopt voorspoedig als we met 2 beroepsvaartuigen mee mogen schutten via de Zuidersluis. In die sluis vindt nog een geanimeerd gesprek plaats tussen onze vaargast en een bemanningslid op één van de binnenschepen, die vroeger ook op de visserij heeft gevaren. Als een dag dan toch al mooi is dan mag zo’n toetje er ook wel zijn.

De reis terug naar Amsterdam verloopt voorspoedig en gezellig. Halverwege worden we nog gegroet met de scheepshoorn door een groot uitgaand zeeschip. Nogmaals Sjoerd, heel erg bedankt voor het varen want dat gaf mij veel tijd om met Flip over varen te keuvelen. Alles is voorbijgekomen van zeevaartkundige tafels, sterrenschieten tot gegist bestek.
Klokslag 4 uur zijn we terug in de Amsterdam Marina. Het einde van een zeer warme, maar o zo mooie vaardag.

Flip, je bent een kanjer. Françoise en ik heb genoten van jouw energie en humor terwijl we toch ook wel weten dat het uit je tenen moet zijn gekomen. Gerrit, Coby, Marga en Corine dank voor jullie gezelligheid. Jullie hebben een geweldige vader en ik denk dat hij jullie vandaag meer dan verrast heeft. Ben en Sjoerd bedankt voor de gezelligheid en jullie hulp.

Heel veel sterkte.

Vaarwel Flip

Auteur Vaarwens / René

Dagschipper René en boots Françoise voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en verpleging
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Sluizen IJmuiden voor het vlotte schutten

Een lief berichtje van zoon Gerrit:

Op 30 juli beleefde onze vader Flip Bal (89) een fantastische vaardag op de Vaarwens-boot van schipper René en zijn vrouw Francoise naar IJmuiden, open zee èn de havens. Flips dochters en zoon zagen in hun vader (oud-zeevisser) onvermoede krachten loskomen en de brancard achter zich laten. Hij genoot met volle teugen! En wij dus ook! Mede dankzij de inzet, expertise, maar vooral de medemenselijkheid van René, Francoise en de onmisbare begeleiding van Ben en Sjoerd namens de stichting Ambulancewens. Nogmaals namens Flip Bal, zoon Gerrit, de dochters Cobie, Marga en Corine, alsmede moeder Gré Bal-de Ruijter, die helaas te ziek was om mee te kunnen gaan: Heel veel dank!

Dhr Bal 102
Dhr Bal 107