Vaarwens 1367 op 02-08-2024

1367 Matthys 10Een “Out of the box vaarwens”

Vandaag varen we een wel heel bijzondere vaarwens; ms Vaarwens, op weg naar de 87e Sneekweek, heeft vandaag Matthijs aan boord. Mathijs woont in Delfzijl, en in hem woont de grote woekeraar. Het gaat niet goed met hem en met de Ambulance naar Amsterdam komen was al geen optie meer en zo ontstond de mogelijkheid voor deze unieke vaardag voor Matthijs en zijn beide zoons Marco en Martin.
.
De Wensambulance Noord-Nederland staat al vroeg in Delfzijl, maar moet wachten, omdat Mathijs nog niet klaar is voor vertrek inclusief medicatie papieren en zuurstof apparaten.
De Vaarwens is gister uit Amsterdam vertrokken en ligt keurig klaar in de Marina @Skips Maritiem.nl in Stavoren, waar we zeer gastvrij ontvangen worden. In de vroege ochtend zijn de havenmeesters Henk Jan en Teake al bij Frouk en Anita aan boord geweest om ons prachtige schip te komen bewonderen.
.
Ook de “Helena”, een historisch bedrijfsvaartuig, die met de stichting Varend Erfgoed een tocht van 1000 kilometer door Nederland vaart om hun jubileum te vieren, komt even bij ons langszij en wij voorzien hen van een flinke stapel van onze “boekjes” die ze graag verdelen onder de ca. 80 deelnemende vaartuigen, vandaag op weg van Enkhuizen naar IJlst.
.
Om over half twaalf was het dan zover dat de Ambulance naast de Vaarwens parkeert en Matthijs en zijn zoons aan boord komen. Alles een beetje anders dan “gewoon” maar dat draagt bij aan het bijzondere van deze vaarwensdag. Aan een goed kopje koffie met soesjes, is iedereen toen wel toe. We maken afspraken met chauffeur Henk, bespreken de gebruiken aan boord en dan is het varen geblazen. Verpleegkundige Sander gaat met ons mee en in Sneek zien we de ambulance terug aan de Geeuwkade. Door de opgelopen vertraging schat Frouk de aankomst aldaar tussen 15:00 en 16:00 uur.
Matthijs heeft vroeger gevaren op de coastervaart en memoreerde daarbij Italië. Later had hij ook nog diverse andere banen gehad, maar dat varen was hem toch wel duidelijk “bij”gebleven. Als we de marina verlaten en de Frisosluis oproepen voor een schutting (de brug/sluiswachter de vorige avond reeds door Frouk geïnformeerd), krijgen we onmiddellijk een voorschutting. Alle lichten op rood en wij worden per marifoon verzocht in te varen! Wat hebben we toch een prachtig schip en wat een geweldig doel beoogt onze stichting. Iedereen zwaait naar ons schip en onze gasten en het blijkt dat de boekjes al goed zijn uitgedeeld onder de wachtende schepen voor de sluis.
.
De schutting verloopt vlot, we voelen ons een beetje een Zeeolifant in deze sluis en deze binnenwateren, maar wat werd het een prachtige dag en wat heeft Matthijs genoten! Aanvankelijk staat de brancard aan stuurboord, de tent lekker open in een heerlijk zonnetje, maar dat wordt wel erg warm, dus verhuizen Sander en Anita de brancard naar de schaduwrijke bakboord kant van het schip. Deze manoeuvre gaan we vandaag nog meerdere malen herhalen, we varen soms over “smal” en “bochtig” vaarwater!
.
Intussen is Frouk de keuken in gedoken om van de ingrediënten, ingekocht bij een Zaanse grootgrutter een heerlijke gezellig ogende lunch te maken, die we varend genieten.
Na het Frisokanaal, de brug bij Warns, het aquaduct bij Galamadammen (de Friezen hebben dat toch wel heel goed geregeld; de bruggen worden vlot bediend en veel bruggen zijn vervangen door aquaducten!) varen we via de Morra de Fluessen op, gevolgd door de Heegermeer en dan bakboord de Wijde Wijmerts richting IJlst. Wat is er veel te zien en ook voor ons eens iets heel anders!
.
Heel veel belangstelling, we voelen ons allemaal echt onderweg nieuwe ervaringen te maken! In IJlst is het een echte uitdaging om na de brug “tegen de stroom bootjes in” verder te komen maar het gaat voortreffelijk! Om half vier varen we Sneek binnen en staat Henk met de ambulance al op de uitkijk. Wat was hij zelf ook graag meegegaan!
.
Matthijs wordt letterlijk “over de drempel getild” om van boord te rijden, omdat de kade voorzien is van een doorlopende stevige buis, zodat iedereen altijd overal goed kan afmeren! Even flink de spierballen aangesproken maar het gaat voortreffelijk.
De deuren van de ambulance gaan open en daar treffen we het pakketje, dat we gewoonlijk op onze steiger in Amsterdam achter laten, terug en het afscheid nemen wordt emotioneel.
.
Wat een prachtige en unieke dag hebben we met elkaar mogen beleven en nieuwe herinneringen op de foto vast gelegd.
.
Matthijs, dank dat je vandaag met jouw zoons onze gast was op deze unieke Vaarwens vaart door het Friese land van Stavoren naar Sneek. We hopen dat je nog met veel genoegen kunt terugkijken op de herinneringen die we vandaag maakten.

Vaarwel Matthijs
Auteur Vaarwens / Frouk
De schippers Frouk en Anita die deze vaardag verzorgden
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag