Vaarwens 1369 op 08-08-2024

Een logistieke operatie…1369 Gerard 10

Onze vaargast is Gerard (geb.1950). Hij komt helemaal alleen de vaardag beleven. Gerard is uitbehandeld en heeft geen naasten. De sluipmoordenaar heeft zich in zijn slokdarm, longen en bekken genesteld en weet van geen wijken! Gerard is een nautisch mens en heeft altijd in de scheepvaart gewerkt en op schepen gewoond. Nu wil hij graag nog één keer het water onder zich door voelen glijden voordat…

De SAW heeft de wens bij ons aangevraagd en geregeld dat de brandweer komt helpen om zijn huis te verlaten. Gerard woont namelijk hoog en kan alleen horizontaal vervoerd worden. De brandweer zal hem met een hoogwerker uit zijn huis halen, want de trap naar beneden is geen optie en er is geen lift. Om 16.00 uur zal de brandweer ook weer klaar staan om hem weer naar binnen te helpen. Hulde aan de brandweer!

In Monnickendam is iedereen weer in de weer om de Meander V ‘brancardklaar’ te maken en de catering in huis te halen. Vrijwilligers Riet en Klaas zijn ook mooi op tijd en ze spreken even de dag door, want we staan op tijd. We moeten immers klokslag half vier weer in de haven zijn… Het zonnetje vergezelt dit alles en we hebben er zin in om de onfortuinlijke Gerard een mooie dag met vergetelheid te bezorgen.

Een verslag van schipper Evert:

Klokslag 10.30 uur staat de ambulance voor de slagboom en ik open deze op afstand via de telefoon. Als de ambu geparkeerd is, gaan de deuren open en daar is de eerste ontmoeting met Gerard. Zijn eerste woorden zijn van dank, alhoewel ze erg moeilijk verstaanbaar zijn, want ook zijn stembanden hebben te lijden gehad onder de behandelingen.

“Sixflags en Walibi zijn niks bij het avontuur wat je nu gaat beleven Gerard! We hebben een speciaal ‘rollercoasterkarretje’ gemaakt om je bij het schip te krijgen!” grap ik. Gerard lacht; “We gaan het zien man. Ik heb niets te verliezen!”

Even later rollen over de steiger naar de Meander V en onderweg keuvelen we samen. “Je wilde graag met een oude tjalk of zo varen Gerard, maar het wordt iets totaal anders hoor, ”waarschuw ik hem. “Maakt niet uit Evert. Dit is nu al geweldig!” antwoord hij dankbaar.

Eenmaal aan boord is er koffie en soesjes, waarna de trossen los gaan. Ik vaar de Meander V langzaam achteruit de charterhaven van Monnickendam in en Gerard laaft zich in het zonnetje aan de mooie bruine vloot. Daarna zetten we koers richting open water, waarbij onze gast van de brancard af komt en in een heerlijke tuinstoel in het gangboord met de wind in de haren zit te genieten van de weidsheid die hij zo mist op zijn kamer.

Klaas neemt het roer over en ik praat met Gerard. Hij woonde jarenlang op een Aak in het kanaal bij de brug achter het ‘Stinkevuiltje’ (de Purmer Ee). Deze tocht over de Gouwzee is een memory Lane voor hem… Herinneringen komen voorbij en de zwakke schipper leeft helemaal op. Er komen blosjes op zijn wangen, en tijdens het ankeren eet hij wat broodjes en ook een beker karnemelk gaat er in, en dat terwijl zijn hele spijsverteringssysteem niet meer werkt! Ook Gerard krijgt de vaarwensboost…

We halen het anker weer op en zetten koers naar de welbekende vuurtoren ‘het Paard van Marken’. Ook daaraan heeft Gerard vele herinneringen. Dit was immers zijn vaargebied. We zien het charterschip ‘Soeverein’ onder zeil naderen en maken er een rondje omheen. “Dat is de oude olieboot van Klaas Post uit Urk geweest Gerard, “leg ik hem uit. Hij kijkt me aan en zegt vol overtuiging; “Gaat nergens over!” en we schieten beiden in de lach.

Het is nog een uurtje terugvaren en we moeten op tijd terug zijn omdat de brandweer om vier uur weer bij zijn huis staat, dus wenden we de steven en zet koers naar Monnickendam. De zon staat nu aan de andere kant en Gerard wil van boord wisselen zodat hij nog heel even van het zonnetje kan genieten.
“Hoe lang denk je nog te hebben Gerard?” vraag ik met een brok in mijn keel. “Weet ik niet Evert. Het kan ieder moment over zijn en deze momenten zijn daarom goud waard!”

Als we de Meander V de box weer in draaien en vastliggen, gaan de motoren uit en wordt het stil aan boord. We maken nog een groepsfoto bij het schip en brengen onze dankbare gast weer naar de ambulance, waar we met pijn in het hart afscheid nemen van dit onfortuinlijke ‘watermensch’.

Vaarwel Gerard
Auteur Vaarwens / Evert

Dagschipper Evert voor het beschikbaar stellen van de Meander V
Bootsen Riet en Klaas voor hun inzet