Vaarwens 1372 op 13-08-2024

Rustig kabbelend over het water in Amsterdam 1372 Cornelis 10

Onze vaargast van vandaag is Cornelis, roepnaam Cees (geb.1946). Hij komt de vaardag beleven met Hans, die al 35 jaar zijn buurman is in Bilthoven. Op dit moment is Cees opgenomen in het AMC onder andere voor een wondbehandeling. Jeanette en Paul van de Stichting Ambulance Wens hebben hem daar vanochtend opgehaald.

Het hele gezelschap komt iets later dan gepland aan, maar dat mag de pret niet drukken. De brancard wordt op het achterdek geplaatst. Vandaar kan Cees de boel goed overzien en genieten van de tocht.
Cees heeft een hoge beenamputatie links ondergaan. Hij is bekend met een recidiverend synoviumsarcoom en een lekkende hartklep. Vanuit medische gronden is er besloten om een palliatief beleid in te zetten bij verslechtering. Hij krijgt zuurstof en met de Patiënt geControleerde Analgesie–pomp (PCA-pomp) kan hij wanneer nodig zelf zijn pijnmedicatie toedienen. Zo heeft hij zelf de controle over zijn eigen pijnbehandeling.
Cees heeft veel op het water doorgebracht zowel in privé als voor zijn werk. Hij heeft vroeger op zee gevaren, waar hij waarnemingen en metingen verzamelde en doorgaf aan de KNMI. Daarnaast heeft hij aan wedstrijdvaren gedaan met zijn eenpersoons zeilbootje. Een sportieve man. Zo fietste hij bijvoorbeeld van Utrecht naar Loosdrecht om vanaf daar aan de wedstrijden mee te doen. Of fietste hij vanuit Bilthoven naar Weesp, waar zijn kano op de club lag, en voer dan over de Vecht naar Pampus. Ook Hans en Paul blijken ervaren watermensen.
De dag begint met koffie, thee en soesjes. We hebben geluk met het weer. Het is warm, maar minder heet dan gisteren. En met de flappen van de kuiptent omhoog was het prima vertoeven op het achterdek.
We varen o.a. rond het Centraal station en langs het Vliegenbos naar Nieuwendam. Tussentijds stoppen we kort voor de lunch.
Een alleraardigste jonge man en dame zijn door motorpech bij boei IJ9 gestrand. Ze hebben geluk, schipper Yoni heeft een scherp oog voor medeschippers in nood en helpt ze met liefde uit de brand. Ook deze mensen worden al snel gespot. Zij worden met hun bootje op sleeptouw genomen en het lukt hen naar de Entrepothaven te brengen.

Rond half vier in de middag zijn we terug in de Amsterdam Marina. Beste Cees en Hans, bedankt voor jullie gezelligheid en verhalen. Beste Jeanette en Paul ook dank voor jullie goede zorgen. Cees, ik hoop dat jij en buurman Hans net zo hebben genoten als wij. Heel veel sterkte voor de komende tijd.

Vaarwel Cees, met lieve groet,

Auteur Vaarwens / Lewi

Cees: † 14-08-2024

Dagschipper Yoni en boots Lewi voor hun inzet