Vaarwens 1373 op 14-08-2024

Vandaag is zo’n dag1373 Jurjen 10

Onze vaarwensgast van vandaag is Jurjen Weerman (geb. 1960) uit Voorthuizen, hij komt samen met zijn familie deze vaardag beleven.

Rond 11:45 uur arriveert Jurjen, onder professionele begeleiding van Cees en Mariet van de Stichting Ambulancewens in de Amsterdam Marina. Ook zijn echtgenote, dochter Kelly, zoon Jeroen, broer Gerhard uit Zweden en zus Hillie volgen snel. Een hartelijke kennismaking volgt, ze hebben er zin in!

Jurjen was tot december 2023 een fervent sporter en marathonloper, maar vecht nu tegen een uitgezaaide longkanker, waar geen behandeling meer mogelijk is. Dit kwam als donderslag bij heldere hemel, de toekomst zag er ineens heel anders uit. Stel niet uit wat je nog eens wil doen, maar doe het nu. Jurjen’s  gezondheid is de laatste maand snel verslechterd en dochter Kelly heeft haar vader opgegeven voor deze vaardag bij Vaarwens, echt top! Het is duidelijk dat deze dag op het water een speciale betekenis heeft voor de familie; ze zijn namelijk afkomstig uit een schippersfamilie en de liefde voor het water is met de paplepel ingegoten.

Na de koffie, verzorgd door boots Thea, een korte uitleg door schipper Hans over Stichting Vaarwens en de vraag waar we vandaag heen gaan, wordt besloten om koers te zetten richting ‘De Zaanse Schans’. Een plek vol Hollandse historie en prachtige uitzichten. Dus gooi de trossen maar los Hans en Thea! De sfeer aan boord is direct ontspannen en de stemming opperbest. De familie geniet zichtbaar van elkaars gezelschap, het kalmerende ritme van de boot en de prachtige omgeving. Gelukkig is het niet zo warm en met af en toe een drupje regen is het heerlijk om op het water te zijn.

Terwijl we richting de ‘Zaanse Schans’ varen, geniet iedereen van de aanblik van de historische gebouwen, zoals de Verkade fabriek, de Zaanse huizen en de molens op de Zaanse Schans. Bij houtzaagmolen 'Het Jonge Schaap' blijven we even dobberen, want er is te weinig tijd om aan de wal te gaan. Schipper Hans kan over de molen en haar geschiedenis ook veel vertellen, dus dat komt mooi uit. Onderwijl wordt er een heerlijke lunch klaargemaakt door boots Thea met hulp van Mariet en een helpende hand van Cees ( bedankt Mariet & Cees). Tijdens de lunch komen er levendige herinneringen naar boven, er wordt veel gelachen en gepraat, heel gemoedelijk. Enorm genieten van het bij elkaar zijn en de rust om hen heen.

Jurjen en zijn vrouw hebben elkaar leren kennen op de opleiding ziekenverzorging. In de loop van de jaren heeft hij nog diverse opleidingen gevolgd en uiteindelijk is hij via het bureau Jeugdzorg de reclassering ingerold. Jurjen vertelt dat hij altijd met heel veel plezier heeft gewerkt als jeugd reclasseringsambtenaar. Jonge ‘boefjes’ die even een verkeerde afslag hadden genomen probeerde hij dan weer op het rechte pad te zetten. Dit lukte niet altijd, maar vaak wel. Elke jongere die hij heeft geholpen om weer het juiste pad te kiezen, was een beloning en hij haalde daar enorme voldoening uit! Dit werd ook enorm gewaardeerd door de ouders van de jongeren die hij begeleidde. Vele kaartjes en bedankjes kwamen hiervoor zijn kant op. Jurjen heeft voor die jongeren en hun ouders echt het verschil kunnen maken, hoe mooi is dat.

Na de lunch wordt er weer koers richting Amsterdam gezet en ontdekken we dat Jurjen enorm gek is op Engelse drop! Wat een toeval, laten we dat nu net bij ons hebben!! Hoe weten we dat toch, he Kelly? 😊. Dit brengt een grote glimlach op Jurjens gezicht. Zo’n kleine onverwachte verrassing maakt deze dag nog specialer.

We vervolgen onze tocht langs het Centraal Station, Eye Amsterdam en het Veronica schip. Zo grappig dat dit schip en het verhaal eromheen, onbekend is voor Kelly en Jeroen, maar niet voor de rest. Beetje historie dus toch, generatiekloofje?

Helaas komt aan deze heerlijke dag langzamerhand een einde en rond 16:00 uur zijn we weer terug naar de haven. Het afscheid dat volgt met deze lieve familie is warm, met een lach en een traan en met oprechte dankbaarheid van de familie. Ze zijn diep onder de indruk van de liefde en zorg waarmee deze dag is georganiseerd. Het is een dag vol waardevolle herinneringen, een dag waarop ze even konden ontsnappen aan de harde realiteit en samen konden genieten van de momenten die er toe doen. Stel niet uit tot morgen, doe wat je graag wilt doen, zodat je geen spijt hoeft te hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Dat is het levensmotto van de familie. Vandaag is zo’n dag .

Deze dag was niet alleen bijzonder voor Jurjen en zijn familie, maar ook voor ons als team van Stichting Vaarwens en Stichting Ambulancewens.  Het was een voorrecht om deze dag met jullie door te brengen. We zijn blij dat we dit voor jullie kunnen doen en hopen dat de foto’s en herinneringen nog lang zullen blijven. We wensen jullie heel veel sterkte en kracht de komende tijd.

Jurjen, je bent een prachtig mens, met een even prachtige familie. Zorg goed voor elkaar, en koester de herinneringen die jullie samen hebben gemaakt.

Vaarwel Jurjen
Auteur Vaarwens / Thea

Dagschipper Hans en boots Thea voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en de verpleging