Vaarwens 1374 op 16-08-2024

Weer aan het roer...1374 Wouter 10

Na dagen van hoge temperaturen en droogte begon deze dag met regen. De weersinformatie gaf aan dat het vanaf 11:00 uur droog zou zijn en dat de zon zich zo af toe zou laten zien.

Een prachtige impressie van boots Henriette:

Vandaag is Wouter onze gast. Wouter komt samen met zijn kinderen en vaste verpleegster Ans. Wouter wordt samen met Ans om 10:45 uur bij de Vaarwens afgezet door zijn vaste rolstoeltaxi. Ans is samen met acht andere dames een van zijn vaste verpleegsters. Zij verzorgt Wouter al vijf jaar. Wouter leeft inmiddels al twintig jaar met Parkinson. Twee weken geleden was de situatie van Wouter zorgelijk maar nu gaat het weer zo goed dat hij zijn 72ste verjaardag op de Vaarwens komt vieren. We hebben de zowel binnen als buiten vlaggetjes opgehangen als versiering voor de jarige job.

Eén voor één druppelen zijn kinderen binnen, 4 jongens en 1 meisje; Lucas, Louis, Niels, Marc en Anna. Ze komen met fiets, auto en Veerpont vanuit Amsterdam, want de hele familie woont in Amsterdam. Lucas heeft zijn vriendin Danielle meegenomen. Danielle heeft Wouter aangemeld voor de Vaarwens.

Nadat schipper David zijn heeft welkom en de uitleg over de gedragsregels aan boord verteld heeft, vertrekken we om 11:30 uur uit de haven richting Pampus. Wouter heeft David vertelt dat hij het leuk vindt om richting Pampus te varen, daar heeft hij vroeger zelf ook veel gevaren. Het is bewolkt maar de temperatuur is aangenaam en zo af en toe vallen er wat druppels regen.

Terwijl Wouter naast de schipper zit, vertelt hij enthousiaste verhalen over zijn ervaringen op het water van vroeger. Hij was een enthousiaste watersporter en heeft veel gezeild in een 16 kwadraat en op andere grote boten, ook in het buitenland. Bij zijn huis in Amsterdam heeft Wouter een sloep liggen; helaas kan hij zelf niet meer mee op de sloep maar de kinderen varen hier zo af en toe mee.
Later neemt Wouter zelf het stuur over en vaart hij de Vaarwens richting Pampus. Hij geniet enorm en laat regelmatig een grote glimlach op zijn gezicht zien van blijdschap.

Bij de Oranje sluizen worden we hartelijk ontvangen door een leuke Steward. Zij zorgt ervoor dat we “voorrang” een mooie plek in de sluis krijgen.
Tijdens de vaartocht is iedereen in opperbeste stemming. Het is fijn om een hele dag met elkaar samen te zijn omdat Marc komende maandag met zijn vriendin vertrekt naar Australië. Zij gaan eerst een half jaar samen reizen door Australië en daarna gaan ze op zoek naar werk om vervolgens drie jaar in Australië te blijven.

Hanneke en ik maken ondertussen de lunch die zoals altijd goed verzorgd is door de Hema. Wouter geniet van een kopje champignonsoep…
Na de – al varende - lunch bieden de kinderen Wouter zijn verjaardagscadeau aan. Uiteraard wordt hij ook toegezongen wat hem zichtbaar ontroerd. Er worden leuke foto’s gemaakt van de kinderen met Wouter en ook een mooie foto van het hele gezin. Eén foto wordt uitgezocht en zal worden uitvergroot als aandenken en verjaardagscadeau.

Alle kinderen zien vader enorm genieten. Hij straalt van oor tot oor, geniet van de aanwezigheid van zijn kinderen en van het varen. Na de lunch is Wouter zichtbaar moe en besluiten we langzaam weer richting Amsterdam te varen. Ook deze keer verloopt het weer soepel in de sluis en zijn we om 15:15 uur weer terug in de haven.

Na een heerlijke dag op het water - waar Wouter enorm heeft genoten - wordt de dag afgesloten. Het afscheid dat volgt met deze familie is warm, met een lach en een traan. De familie bedankt ons voor de fijne dag en zijn onder de indruk van de goede zorgen waarmee deze dag is georganiseerd. Ze hebben met elkaar een onvergetelijke dag gehad.

Wouter, wat was het fijn om je te zien genieten van deze mooie dag. Jullie zijn een mooi gezin met elkaar en zorgen goed voor elkaar. Wij zijn blij dit voor jullie te kunnen doen en wensen dat de foto’s en herinneringen nog lang zullen blijven. Wouter houd vol, je hebt nog zoveel levenslust!
Marc, een goede reis en mooie tijd in Australië.

Vaarwel Wouter
Auteur Vaarwens / Henriette

Dagschipper David en bootsen Hanneke en Henriette voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats