Vaarwens 1375 op 17-08-2024

Verjaardag in een gouden lijst! 1375 Ans 10

“Onze moeder heeft half maart een hersenbloeding gehad thuis waarvoor ze aan het revalideren was voor uitval van linkerzijde als gevolg van de bloeding en het neglect wat ze hieraan over heeft gehouden. Het revalideren ging voorspoedig. Helaas kreeg ze begin juni een 2e hersenbloeding waarbij de schade groter is, en nu geheel hulpbehoevend is. Haar grote wens was altijd nog om een keer met haar hele gezin te varen, maar dat gaat nu niet meer. Het revalidatiecentrum het Jacob in Haarlem waar onze moeder nu verblijft, tipte verpleegkundige Ans van jullie mooie stichting
Als wij compleet zijn we met 12-en: vader, moeder, 2 dochters met aanhang en 4 kleinkinderen + 2 aanhang. Op zaterdag 17 augustus is onze moeder jarig en wordt ze 73 jaar. Wat zou het mooi en bijzonder zijn als wij haar dit cadeau kunnen doen, wat ook een cadeau voor ons zal zijn”!”

Een prachtig verslag van boots Marjon:
Geschreven door de liefdevolle dochters Petra en Sylvia, kwam deze vaarwens binnen bij de planning. Deze ging natuurlijk direct aan de slag om deze wens uit te laten komen.
Het vergde vooraf wel organisatie, want voor 12 personen + 4 bemanning (inclusief wensambulance Noord Holland) is het schip echt te klein. Om toch de hele familie aan boord te laten komen, gaat dochter Petra, met gezin op de heenreis mee. Bij de Houtzaagmolen het Jonge Schaap aan de Zaanse Schans vindt de wisseling plaats en stappen dochter Sylvia met haar gezin aan boord voor de terugreis.

Vandaag is zover: de speciale verjaardag van Ans. Het belooft een mooie zonnige dag te worden. Schipper Anita en boots Marjon maken de boot klaar voor dit grote gezelschap, en zijn benieuwd hoe de dag gaat verlopen met veel mensen aan boord. De grote dozen broodjes worden gehaald bij de Hema. Soesjes zijn dit keer niet nodig, de taart zal de familie meenemen.
Om klokslag 11 uur meldt de wensenambulance Noord Holland Rene en Petra bij de slagboom. Ans komt samen met haar man Frans en één dochter. Ans heeft een grote glimlach, ze heeft veel zin in deze dag. Niet veel later verschijnt de rest van de hele familie en is het direct een warm weerzien voor Ans. Iedereen wordt door elkaar uitbundig begroet. Het is dubbel omdat de familie in zwaar weer is beland, en toch kunnen genieten van dit moment op deze zonnige dag. Er vallen regelmatig tranen, (ook verder de dag) die goed weg geknuffeld worden, Een spontane groepsfoto mag niet ontbreken!!

Ans wordt heerlijk geïnstalleerd het achterdek, met goed overzicht over het water en haar gezin. Dochter Petra met echtgenoot Roy en de kinderen Noa en Don gaan als eerste mee. We worden uitgezwaaid door dochter Sylvia met gezin.
We gaan snel op pad. De koffie en taart wordt aangesneden terwijl we richting Wilhelmina sluizen varen. Het is druk in de sluis en we moeten een poosje wachten tot we geschut worden. Niemand heeft hier last van, er is genoeg te zien, te doen en vooral te genieten van elkaar met gezellige onderonsjes.

Rond lunch tijd komen we aan bij de houtzaagmolen, waar het gezin van Sylvia met haar man Guido en Debra&Damy en Lars&Nanette (kinderen&aanhang) op ons staan te wachten.
Het wordt snel gezellig druk met de hele familie op het achterdek. Ans wordt toegezongen met een eigen lang lang-zal-ze-leven lied . De kleinkinderen geven een mooi digitale fotoalbum cadeau, zodat oma er toch bij is en op de hoogte blijft van hun belevenissen. Kleinzoon Don leest aan oma de felicitaties voor die verstuurd zijn via mobiel.
De kleinkinderen hebben altijd veel gelogeerd bij opa Frans en oma Ans. Zij is de spil in het gezin ”oma woont het verste weg maar weet het meeste”, via Ans wordt alle nieuwtjes doorgegeven.
De familie neemt een kijkje bij de molen het Jonge Schaap. Dit wordt altijd hartelijk ontvangen door de vrijwilligers daar.

Nadat we uitgezwaaid zijn door het gezin van dochter Petra, zetten we koers op thuishaven. Ook nu zit regelmatig de kinderen of kleinkinderen bij Ans, die zichtbaar geniet. Naast het verdriet overheerst de dankbaarheid en betrokkenheid die ze hebben als hechte familie.
Het is spannend of we de spoorbrug halen, omdat we iets later zijn vertrokken, dus zetten we goed de vaart erin. We halen het op de minuut!!
Op de vraag of ze nog rondje IJ wilt, zegt Ans dat het wel genoeg is. Ze heeft enorm genoten maar is nu echt moe. Meermaals bedankt ze ons én Rene en Petra van de wensambulance voor deze mooie dag dat we dit mogelijk kunnen maken.

Aan de kade van de Marina haven staat andere helft van familie ons op te wachten.
Na de gebruikelijke groepsfoto op de steiger met de vaarwensboot (is best een uitdaging met zo’n grote groep) nemen we afscheid met dubbel gevoel: genoten van deze mooie dag, maar eenmaal aan wal, komt de onzekerheid weer over de tijd die komt!

Lieve familie, wat een bijzondere dag was dit! Het was een feest om met jullie deze bijzondere dag mee te beleven en het al snel zo vertrouwd voelde. De liefde, warmte betrokkenheid en zorg naar elkaar is mooi om te zien!!
Lieve Ans, het was een voorrecht om jou aan boord te hebben en samen met Frans jullie liefde en trots te zien voor jullie dochters, schoonzoons en kleinkinderen.
Jullie hebben als familie de ziekte aan wal gelaten en mooie herinneringen meegenomen!

Vaarwel Ans!
Auteur vaarwens / Marjon

Dagschipper Anita en boots Marjon voor hun inzet
WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging