Vaarwens 1376 op 20-08-2024

Een verrassend mooie zomerdag1376 Trudy 10

Onze vaargast vandaag is Trudy (geb. 1937). Zij komt samen met haar man Henk, dochter Ingrid en haar man Bobby en kleindochter Ines de vaardag beleven. Trudy heeft in maart een vreselijke diagnose gehad en is in haar laatste levensfase. Vorig jaar trof dit vreselijke lot haar zoon, dus de familie heeft nogal wat voor haar kiezen gehad. Trudy heeft door dit alles besloten om niet een behandeltraject in te gaan en het onvermijdelijke te laten gebeuren. Haar dochter en haar man zijn over uit Amerika (Utah) en haar kleindochter is over uit Madrid. Allen vliegen morgen weer naar huis, dus hoe mooi is het dan als er “last minute” een vaardag gemaakt kan worden om mooie herinneringen met elkaar te maken nu het nog kan.

Ondergetekende en bootsen Gerrit en Lyda komen rond 9 uur zo’n beetje tegelijk aan bij de Vaarwens.
De broodjes zijn mee en we maken het schip klaar voor de dag. De weersverwachting is niet echt geweldig, maar we hopen op een meevaller.
Het is nog net geen 10 uur als de familie al voor de afsluitboom van de parkeerplaats Kraanspoor staat. Na overleg nog even iets dichter naar de boom doorrijden en die gaat dan ook gelukkig open. Even na 10 uur zijn we allemaal aan boord en is er koffie met lekkers. Na uitleg over de stichting en de boot vragen we wat Trudy wil. Alles afwegende en rekening houdend met de weerverwachting komen we uit op een retourtje “Zaanse Schans”.

De temperatuur is heerlijk en er komt zowaar af en toe een zonnetje door het wolkendek dus “so far so good”. De Wilhelminasluis staat al klaar voor ons waardoor we even na half 12 al aan kunnen leggen bij houtzaagmolen “Het Jonge Schaap”. Gerrit is de “tourguide” voor de molen vandaag, waar de vrijwilligers ons weer - zoals altijd - hartelijk ontvangen. Lyda en ondergetekende maken ondertussen de lunch klaar.
Na de lunch varen we nog even een stukje verder richting Wormerveer en genieten we van het uitzicht en het nog steeds mooie weer, terwijl we mooie en soms ook emotionele gesprekken hebben.
De terugvaart gaat wederom bijzonder voorspoedig (het is altijd super goed geregeld op de Zaan) waardoor we ruim voor 2 uur het Noordzeekanaal al weer opdraaien.
Even overleg met Trudy hoe ze zich voelt en of een toegift fysiek nog mogelijk is. Nou dat is het zeker en we zetten koers richting Centraal Station en Nieuwendam.
Het is nog steeds heerlijk weer en het aangename gezelschap en de mooie gesprekken maken van het geheel een verrassend mooi zomerdag. Pas als we zijkanaal K weer uitkomen begint het te regenen en meteen goed ook, maar dat kan deze dag niet meer bederven.
Nog even kijken bij het “Veronica schip” bij de NDSM pont en dan naar de thuisbasis.
Even na half 4 leggen we aan en nemen we afscheid van deze geweldige familie die zo ver uit elkaar woont.

Trudy en Henk, ik zag dat jullie hebben genoten van alles wat er om jullie heen gebeurde. Wij hebben genoten van jullie nieuwsgierigheid en positieve kijk op alles en we hopen dat we alle vragen hebben kunnen beantwoorden. Ingrid en Bobby: goede reis terug naar Utah en Ines: goede reis terug naar Madrid. Ik hoop dat het daar niet zo warm meer is.
Allemaal veel sterkte de komende tijd en geniet nog maar lang na van deze dag, want het is al moeilijk genoeg als je onder deze omstandigheden zo ver van elkaar vandaan woont.

Vaarwel Trudy,
Auteur Vaarwens / René

Reactie van Henk en Trudy:

Lieve mensen van Stichting Vaarwens,

We hebben met veel genoegen en waardering het verslag van dagschipper Rene gelezen.
Het was een fantastische dag waarvoor mijn vrouw en ik, maar zeker ook onze dochter, schoonzoon en kleindochter, heel erg dankbaar zijn.
Vooral de zorg en liefde van alle drie de bemanningsleden hebben grote indruk gemaakt.
Zij hebben voor ons een prachtige herinnering gemaakt.

Ga vooral door met dit prachtige werk!!!

Nogmaals bedankt.

Henk en Trudy Tromp

Dagschipper René en bootsen Lyda en Gerrit voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Port of Amsterdam voor de vergunningen
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Trudy 100
Trudy 102