Vaarwens 1377 op 21-08-2024

Een waterig zonnetje, Hollandse luchten en een flinke bries1377 Hedwig 10

De temperatuur is in de afgelopen 12 uur zomaar 10 graden gedaald en dat zorgt voor een heel aangenaam dagje op het water. Onze speciale gast Hedwig is al vroeg opgehaald door haar zussen Petra en Alice bij haar woon- en zorgcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Ook Chris de partner van Alice komt mee en de hele club past in één auto, wel zo gezellig! Klokslag 10:30 uur melden ze zich en lopen we ze tegemoet op de parkeerplaats met de rolstoel, want Hedwig is sneller moe en haar zicht wordt minder nu er in haar hoofd een snelgroeiende tumor is geconstateerd.

Deze boodschap is nog vers van een week geleden en het is voor iedereen nog wat onwennig om zo op stap te gaan. Maar het is ook een feestdag want zus Petra is vandaag jarig en dát maakt deze dag met z’n vieren extra speciaal. Afgelopen jaren werd er regelmatig op de Linge gevaren vlakbij hun woonplaats Geldermalsen, maar vanwege Hedwig haar ziekte was de Vaarwens nu een veel betere optie. Hedwig houdt van varen.

Hedwig vindt al snel haar plekje op de bank aan de tafel met een lekker hapje of drankje binnen handbereik en voor het raam. Om de beurt komen haar zussen en Chris gezellig bij haar zitten. Wat fijn zoveel aandacht, gezelligheid en knuffels op één dag. Over de richting en bestemming van deze dag hoeft niet lang nagedacht te worden: we gaan gewoon varen. Schipper Yoni heeft als ervaren loods in deze haven gespot dat het enorme cruiseschip de “Juwel of the Seas” Amsterdam nadert vanuit IJmuiden. Dat gaan we van dichtbij bekijken!

Na een rondje Mercuriushaven langs het Centraal Station en de schommels op het Amsterdam Look Out gebouw maken we even ruimte voor het enorme gevaarte en worden er foto’s over en weer gemaakt en ook uitgewisseld. Als de vaarweg weer vrijgegeven is, gaan we verder richting Oranjesluizen. Ook vandaag krijgen we voorrang op alle wachtende plezierjachtjes en stomen we vlot door naar het buiten IJ. Op de rede van Durgerdam liggen we met een lange lijn aan een afmeerpaal en zwieren heen en weer door de wind. Wat een rust, even de motor uit. Tijd voor de heerlijke lunch met de speciale leverworstbroodjes voor Hedwig. Zelfs op de krentenbol smaakt de leverworst goed, lekker hoor!

Na een rondje langs de pittoreske huisjes van Durgerdam zetten we koers richting sluis. Daarna langs een droogdok waarbij Yoni het principe van een dok uitlegt en dan draaien we zijkanaal K in. Hedwig blijft op haar vertrouwde plekje zitten en voorop in het zonnetje genieten de zussen.

Het was een waardevolle dag en een mooie herinnering waarbij ook de mantelzorgers een dagje vrij hadden en verzuchtten aan het eind van de dag: Pff.. even geen geregel en gedoe.

Vaarwel Hedwig,
Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Yoni en boots Aleid voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Onderstaande reactie kregen wij van Chris:

Wat hebben wij gisteren een onvergetelijke dag gehad! Afgelopen maandag vulde ik het formulier in met de hoop dat we op woensdag 21 augustus een vaartocht konden gaan doen. Dat waren we namelijk van plan om met een reguliere rondvaartboot de verjaardag van schoonzus Petra te vieren. Vooral om dat ons schoonzusje met down, Hedwig daar zo van houdt en we nog iets fijns met haar wilden doen. Ze heeft namelijk een snelgroeiende hersentumor. Dit werd echter afgeraden door een behandelend verpleegkundige. Vandaar dat we het formulier op de website van Stichting Vaarwens hebben ingevuld.

Nog geen 10 minuten later werd er al gebeld en… het kon! We waren er stil van. Gisteren werden we opgewacht door Aleid en Yoni en wat hebben zij zich ingezet om Hedwig en ons een fantastische dag te bezorgen. We hebben genoten van de prachtige vaartocht en onvergetelijke herinneringen gemaakt. Heel, heel veel dank!

Hedwig 100
Hedwig 107