Vaarwens 1379 op 26-08-2024

Een mooi Vaarwensdag voor Chris en zijn gezin1379 Chris 10

Maandagochtend 9.30 uur op de Vaarwens: de wensambulance meldt dat ze pech hebben met de auto en een andere ambulance hebben opgehaald. Onze gasten zullen daarom wat later arriveren.

Inmiddels is alles op het schip in gereedheid gebracht en hebben Rochus en Anneke dus ook even tijd voor een kop koffie. Rochus vertelt over zijn vriendschap met onze vaargast Chris (geb. 1960) en zijn gezin, hoe dierbaar ze voor hem en zijn vrouw zijn. Hij hoopt dat het een mooie dag voor hen zal worden. Hij is blij dat hij deze dag heeft aangevraagd en schipper kan zijn, ook al is het moeilijk. Vaker heeft hij Chris en Annemarie op zijn eigen boot meegenomen voor een gezellig dagje op het water. Maar vandaag is bijzonder. Vandaag is “de Vaarwens” speciaal voor hen beschikbaar.

Tegen elf uur arriveren onze gasten, de kinderen met eigen auto en Chris en Annemarie met de wensambulance. Ze worden hartelijk verwelkomd. De koffie staat klaar en Rochus start al snel de motor om zo geen moment meer verloren te laten gaan. De Zaanse Schans is het doel voor vandaag. Eigenlijk maakt het onze gasten niet veel uit waar de tocht heen gaat. Vandaag samen zijn en er een mooie dag van maken is het belangrijkst. Ze weten met elkaar dat de ziekte ALS hard toeslaat en het afscheid van Chris onontkoombaar is. Zij kunnen er over praten. Het lukt hen ook om met elkaar de dag van vandaag te beleven.

Zij zijn niet eerder bij de Zaanse Schans geweest en laten zich verrassen. Het weer is wat twijfelachtig. Niettemin liggen de kussens op de punt en is er regelmatig een mooi onderonsje voor moeder en dochters. Ook de zoons amuseren zich. Zij zitten bij Rochus die hen van alles vertelt over het schip en ook waar we aan voorbijvaren. De verschillende havens die we passeren en bedrijven die er nog aanwezig zijn. Ook de verschillende typen schepen die ons voorbij varen.

Chris komt met de brancard naast Rochus staan. Zo ziet hij de wereld aan zich voorbijgaan. Lars neemt een poosje het stuur over alsof hij dat vaker heeft gedaan. De waterscooter is zijn ding maar dat lijkt toch niet op het besturen van een echt schip. En natuurlijk houdt Rochus een oogje in het zeil. Dan passeren we de Verkade fabriek en de “Zaanse huisjes”. Het huisje van Monet brengt bij Annemarie een speciaal schilderij in herinnering “de boom die steeds kleiner wordt”. Dat wordt even op het internet opgezocht en ja hoor, daar verschijnt een mooi plaatje van een boom in zachte kleuren geschilderd. Het geeft wat meer betekenis aan dit speciale monument.

De sluis passeren we en de bruggen draaien op verzoek. Er is een ontspannen sfeer aan boord. Af en toe komt er een zonnetje door de wolken en is het heel aangenaam buiten in de gangboorden en op het zitje. Ook de spoorbrug draait op ons moment en zo hebben we tijd genoeg om nog even door te varen naar Krommenie. We zien de molens van de Zaanse Schans op z’n mooist, zowel op de heen als op de terugweg. De kleur van de doeken op de wieken levert discussie op: wat is de betekenis er van? De verschillende seizoenen? Of speciale feesten? Rouwen en trouwen? Ook iets om nog eens uit te zoeken. De vrijwilligers van  Houtzaagmolen “Het jonge schaap” verwelkomen ons en helpen ook meteen even aanleggen.

Inmiddels is de lunch voorbereid en gaan we daarvan genieten, voordat onze gasten de houtzaagmolen gaan bezoeken. Iedereen laat zich de broodjes smaken. Dan is er wat tijd om aan wal te gaan en de molen in werking te zien. Chris blijft aan boord. Hij vindt het te vermoeiend om van boord te gaan en de brancard kan ook niet in de lift. Hij geniet even van de rust en er is evengoed van alles te zien. Onder andere een kleine sloep vol Chinese toeristen. (Wie kijkt er naar wie?)

Anneke maakt intussen alles weer aan kant aan boord en zo kunnen we weer op de terugweg gaan wanneer iedereen is teruggekeerd van het bezoekje aan de molen. Iedereen neemt nu even zijn eigen pauze. Wat apps checken. Een berichtje versturen. Jasmine zit ontspannen bij haar vader. Er worden kleine gesprekjes gevoerd en ervaringen uitgewisseld. De bruggen draaien alsof de timer er op staat en de zon is nu ook duidelijk aanwezig. Er heerst een ontspannen en gezellige sfeer. We varen voorbij onze haven want we willen nog even iets van de oude stad zien. Een groot cruiseschip vaart langszij en we zijn onder de indruk van de afmetingen. Voorbij het Centraal Station mindert het cruiseschip vaart en hebben wij weer een voorsprong. Zo kunnen we met een ruime bocht weer terug en zien we hoe ook het cruiseschip draait en even helemaal dwars op het IJ ligt voordat het gaat aanleggen. We zien de schommels hoog in de lucht en de pontjes druk op het water. Het REMeiland en het schip Veronica brengen herinneringen terug aan andere tijden.

En dan arriveren we weer in de Marinahaven op onze eigen tijd. We meren aan en maken nog een groepsfoto. Dan lopen we mee om onze gasten gedag te zeggen en uit te zwaaien. Het is altijd weer een emotioneel moment.  We hebben samen een mooie dag beleefd en wensen hun allemaal veel sterkte en steun met elkaar.  Ook voor Rochus was de dag heel speciaal. Hij zal zijn vriend vreselijk gaan missen en hoopt hem nog gauw weer te bezoeken. We hopen ook dat deze dag mooie herinneringen meegeeft.

Lieve Chris, Annemarie en kinderen: heel veel liefs en sterkte gewenst van ons als vaarteam.

Dagschipper Rochus en boots Anneke voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het organiseren van de vaardag
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en verpleging
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats